Get Adobe Flash player

Odwiedza nas 148 gości oraz 0 użytkowników.

Przez zabawę do krainy nauki – uczymy innych

Uczniowie naszej szkoły bardzo lubią lekcje, podczas których poznają nowe treści w sposób twórczy, aktywny, angażujący w ten proces różne zmysły. Taką możliwość dają im zajęcia w ramach koła przyrodniczego, na których wykonują różne doświadczenia, określają ich wyniki i formują wnioski. Zaproponowałam więc uczniom zajęcia o charakterze badawczym, podczas których mogliby wcielić się w role naukowców (nauczycieli), przeprowadzających doświadczenia i eksperymenty. Do realizacji tego zadania zgłosiło się 11 uczniów z klasy Va.

dosw2016_1.JPG - 173.27 KB

Celem głównym zajęć było motywowanie uczniów do poznawania przyrody w sposób aktywny, twórczy i prowadzenia prostych prac badawczych.

Przygotowania do zajęć trwały trzy tygodnie. W tym czasie przedyskutowaliśmy, jakie doświadczenia i eksperymenty chcielibyśmy pokazać kolegom. Wybraliśmy takie, które można było bezpiecznie wykonać bez dostępu do odczynników. Z przedstawionych propozycji każde dziecko samo wybierało zadanie, dzięki czemu wzrastała świadomość, że jest za coś odpowiedzialne. Uczniowie przygotowując się do pokazów szukali potrzebnych materiałów w podanych przeze mnie źródłach naukowych i samodzielnie w zasobach Internetu. Selekcjonowali je i wybierali te, które były przydatne.

Treści prezentowanych doświadczeń i osoby za nie odpowiedzialne:

  • Julia Walęzak: nerwusometr – przewodnictwo elektryczne, skutki przepływu prądu;
  • Hubert Tomczyk: fontanna Herona – działanie naczyń połączonych;
  • Tomasz Koziara: czy woda może płynąć do góry? – właściwości podgrzewanego powietrza;
  • Igor Wójcik: nietłukące się jajko – właściwości węglanu wapnia;
  • Kamil Kumor: gumowe kości – wpływ składników kości na ich właściwości;
  • Amelia Wojnowska: co jedzą grzyby? – sposoby odżywiania się grzybów;
  • Karina Kowalska: kolorowe drinki – gęstość substancji;
  • Piotr Lech: znikający styropian – zjawisko rozpuszczania;
  • Hubert Tomczyk: oczyszczalnia ścieków – działania służące ochronie przyrody;
  • Dominik Papaj i Emil Sadowski: turbina wodna – przemiany jednej formy energii na inną, energia odnawialna;
  • Wiktoria Buczak: kapryśne jajko – sprawdzamy gęstość substancji.

dosw2016_2.jpg - 69.64 KB

dosw2016_3.jpg - 64.81 KB

dosw2016_4.jpg - 57.19 KB

dosw2016_5.jpg - 80.13 KB

Doświadczenia były prowadzone według określonego schematu. Każdy uczeń (naukowiec) miał za zadanie przygotować instrukcję. Stworzyć sytuacje problemową. Poszukiwać hipotez. Przeprowadzić pokaz. Wnioskować na podstawie obserwacji.

Uczniowie klasy Va znowu stanęli na wysokości zadania Zauważyłam, że praca z zastosowaniem tej metody jest ciekawą strategią prowadzenia zajęć zwłaszcza, gdy pozwalają one odkrywać prawa rządzące naturą. Najgenialniejsi naukowcy i najwięksi odkrywcy zaczynali właśnie od jasnego formułowania myśli, stawiania hipotez i ich weryfikacji. Taka uczniowska samodzielność wymaga inwencji twórczej, wcześniejszego opanowania materiału, przemyślenia sposobu poprowadzenia lekcji i zainteresowania słuchaczy. Pozwala też, w przypadku sukcesu, mieć ogromną satysfakcję, dlatego warto stwarzać swoim uczniom warunki ćwiczenia tych umiejętności i oswajać ich z wystąpieniami publicznymi w przyjaznej atmosferze.

Wioletta Kumor
maj 2016

Przejdź do góry
Our website is protected by DMC Firewall!