Get Adobe Flash player

Odwiedza nas 164 gości oraz 0 użytkowników.

Zainteresowania czytelnicze dzieci w wieku 11-13 lat

Czytelnictwo odgrywa niezmiernie ważną rolę w indywidualnym rozwoju dziecka, pobudza jego wyobraźnię, wywołuje emocje. Jest bardzo ważnym elementem procesu systematycznego kształcenia i wychowania. Przyczynia się do rozwoju wrażliwości estetycznej młodych ludzi, przygotowuje ich do uczestnictwa w kulturze.

Właśnie w okresie szkoły podstawowej 11, 12, 13-latkowie kształtują swoje kompetencje czytelnicze, które potem towarzyszą im w ciągu dorosłego życia. Zainteresowania czytelnicze uczniów są bardzo zmienne, w dużym stopniu ich kontakt z książką wynika z obowiązku szkolnego, jednak własne upodobania czytelnicze są także widoczne choćby w pozycjach wybieranych w szkolnych bibliotekach czy księgarniach.

Motywacje czytelnicze uczniów szkół podstawowych są bardzo różnorodne. Jedenasto-, dwunasto- i trzynastolatkowie sięgają po książkę przede wszystkim dla rozrywki, ale też dla zdobycia wiedzy. Zdarza się, że przyczyną jest chęć zabicia nudy, konieczność przeczytania lektury szkolnej, niektórzy czytają także za namową przyjaciół, co świadczy o tym, że literatura czasem bywa tematem rozmów młodych ludzi. Młodzież szkolna to jeszcze nieukształtowani czytelnicy, dlatego często sięgają po utwory, które są w danej chwili modne. Powszechna coraz bardziej reklama książki (Internet, telewizja, radio, prasa) ma na to wyraźny wpływ.

Młodzi czytelnicy w wieku 11-13 lat czytają głównie książki przygodowe, ale też baśnie, powieści i opowiadania, książki o tematyce fantastycznej, przyrodniczej, książki o miłości. Czytają coraz bardziej intensywnie i świadomie. Rozwija się ich ciekawość, chęć poznawania nowych światów, kultur, mocno identyfikują się z bohaterem, emocjonalnie przeżywają jego losy, porównują swoje doświadczenia z literackimi perypetiami postaci. Zauważyć też można częste zmiany w czytelniczych preferencjach uczniów. Aktualnie czytany autor jest często tym ulubionym, gdy dziecko sięga po innego autora, którego utwór wzbudzi jego ciekawość, ulubieniec się zmienia.

Uczniowie klas IV-VI naszej szkoły często sięgają po książki takich autorów jak: L.M. Mongomery, J.K. Rowling, R. Gościnny, A. Lindgren, E. Zubrzycka, W. Chotomska, C.S. Lewis, J.W. Grimm, M. Musierowicz, G. Kasdepke, Z. Nienacki, A. Szklarski. Występują wśród nich tytuły, które nie zawsze znajdują się w kanonie lektur szkolnych. Zdarza się dość często, iż po przeczytaniu lektury, uczniowie pytają o inne książki tego samego autora, lub o następne części, które już lekturą nie są. I tak np. „Ania z Zielonego Wzgórza” L.M. Montgomery zachęca do przeczytania „Ani z Avonlea” czy „Ani na uniwersytecie”, po przeczytaniu „Tomka w krainie kangurów” A. Szklarskiego chłopcy koniecznie chcą poznać inne przygody Tomka, np. „Tomek na tropach Yeti” czy „Tajemnicza wyprawa Tomka”. Dużą popularnością cieszą się książki o tematyce fantastycznej: seria o Harrym Potterze, czy „Opowieści z Narnii”.

Czytanie jest sposobem spędzania wolnego czasu przede wszystkim dla dziewcząt. Chłopcy w większości wolą spędzać czas przed komputerem lub uprawiają sport, jednak i wśród nich znaleźć można sporą grupę aktywnych czytelników.

Dzisiejsze czasy sprzyjają rozwojowi czytelnictwa nie tylko wśród młodych Polaków. Niosą one ze sobą duży dostęp do bibliotek szkolnych i publicznych, do wielu księgarni. Rola bibliotek jako podstawowej przestrzeni kontaktu czytelnika z książką jest wzmacniana przez liczne modernizacje bibliotecznych budynków, unowocześnianie ich serwisu, wzbogacanie księgozbiorów, zakup nowości. Systematycznie rośnie popularność e-booków i audiobooków. Na ekranach laptopów, komputerów stacjonarnych i komórek czytają nie tylko dorośli Polacy, również młodzi czytelnicy, w tym też uczniowie szkoły podstawowej, dostrzegają w takim sposobie kontaktu ze słowem pisanym dużą wartość i coraz częściej z niego korzystają. Książkę elektroniczną można zdobyć, nie wychodząc z domu. Nie ma potrzeby iść do księgarni czy biblioteki, wystarczy ściągnąć ją z Wolnych Lektur (legalne źródło). Jedno jest pewne, legalna książka w Internecie ma coraz częściej swoich odbiorców także wśród uczniów szkół podstawowych.

Kazimiera Szczuka powiedziała: „…według mnie plemię czytających nigdy nie zginie (…). I chociaż często w to wątpię, trwam jednak jakoś w przeświadczeniu, że czytanie uszlachetnia. Uczy koncentracji, obcowania z wielością języków i punktów widzenia. Dostarcza wiedzy o świecie i stosowaniu składni. Uczy rzadkich przymiotników. A przede wszystkim uświadamia nam coś bardzo tajemniczego. Czytając, czujemy się istotami indywidualnymi, wyodrębnionymi ze świata, a zarazem łaknącymi komunikacji i porozumienia z innymi. Takie doznania są niematerialne i niepoliczalne. Po prostu są bezcenne.”*

Jak widać warto być miłośnikiem książek. Książka, która towarzyszy młodemu czytelnikowi znajdującemu się u progu swego życia , stanowi o jego rozwoju i edukacji. Przekazuje wiele informacji, uczy poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, uwrażliwia i uspołecznia. Po prostu jest najlepszym przyjacielem.

*Szczuka,K. Nie szturchać moli książkowych In Onet.pl.Czytelnia

Justyna Nieć

marzec 2016

Przejdź do góry
DMC Firewall is a Joomla Security extension!